Wat is het effect van relatiegeschenken?

Iedereen kent ze wel, de pennen, agenda’s, brievenopeners of koffiemokken die bedrijven uitdelen aan hun klanten, relaties en werknemers. Een klein gadget, maar dan wel eentje met een boodschap, namelijk de naam en gegevens van de onderneming die ze schenkt, een niet te onderschatten vorm van promotie. Relatiegeschenken worden gegeven om klanten te bedanken, om samenwerkingen met partners te bestendigen en om werknemers een gevoel van waardering te geven.

Waar komt het idee van relatiegeschenken vandaan?

Hoewel relatiegeschenken nu gelinkt worden aan bedrijven die hun klanten willen bedanken, moeten we voor de oorsprong ervan terug naar de verkiezingscampagne van van George Washington en dat al in 1782 in de vorm van een verkiezingsbutton. Pas in de jaren ’60 van de vorige eeuw maakten relatiegeschenken op grote school hun intrede in Europa en sindsdien zijn ze niet meer weg te denken. Ondernemers maken er een zaak van om het perfecte relatiegeschenk voor hun onderneming te vinden en klanten, zakenrelaties en werknemers kijken telkens uit naar een origineel en handig geschenk. De tijd dat een relatiegeschenk vrijwel zeker een pen was, ligt al lange tijd achter ons en het huidige aanbod speelt steeds in op de trends van het moment.

Relatiegeschenken hebben een niet te onderschatten belang

Degene die een relatiegeschenk ontvangt, weet dit steeds te waarderen. Toch is die waardering niet het enige, en ook niet het belangrijkste, effect dat relatiegeschenken hebben op de ontvanger ervan. Door het uitdelen van relatiegeschenken voeren ondernemingen op een relatief goedkope manier promotie en zorgen ze er bovendien voor dat hun naam en logo op geregelde tijdstippen onder de aandacht worden gebracht. Telkens de ontvanger gebruik maakt van het geschenk, kan het een nieuwe aankoop of samenwerking opleveren omdat de onderneming terug in het oog springt. Het is een mooie vorm van binding die op een ongedwongen en vrijblijvende manier verloopt.

De relatiegeschenken aan werknemers zorgen er dan weer voor dat ook die werknemers door het gebruik ervan promotie voeren en de naamsbekendheid vergroten. Je kan ze als het ware zien als ambassadeurs van de onderneming die de naam onder de aandacht van een breed publiek brengen.

Soorten relatiegeschenken

De mogelijkheden voor relatiegeschenken zijn enorm uitgebreid en perfect aan te passen aan het doel dat beoogd wordt, de onderneming waarvoor ze bedoeld zijn en het budget dat beschikbaar is. Kleinere relatiegeschenken zoals pennen, briefopeners, petten en dergelijke kunnen in grote aantallen aangekocht worden en aan klanten afgegeven worden. Het is geen grote kost, maar het biedt wel veel potentieel. Voor duurzame zakenrelaties kan je bijvoorbeeld kiezen voor een brieventas of een mooie agenda, zij zullen het geschenk zeker waarderen. Welke relatiegeschenk je ook kiest, zorg er steeds voor dat deze duidelijk leesbaar en herkenbaar bedrukt worden, zo wordt de ontvanger geregeld op subtiele manier aan jouw onderneming herinnert.

Welke relatiegeschenken zet jij in?

Iedere onderneming zou gebruik moeten maken van relatiegeschenken. Ze zijn een bedrijfskost en dus fiscaal voordelig en ze zorgen voor een grotere naamsbekendheid voor jouw onderneming. Zet alvast je marketing team aan het werk om net dat relatiegeschenk te vinden dat perfect is voor jouw onderneming.

 

Tags:

Gerelateerde artikelen die u mogelijk interesseren

In de wereld van online marketing is lokaal adverteren steeds belangrijker geworden. Bedrijven willen immers hun doelgroep effectief bereiken zonder

...

In de hedendaagse digitale wereld waar visuele aantrekkingskracht en effectieve communicatie hand in hand gaan, vormen marketing en webdesign in

...

Veel ondernemers twijfelen: moeten we een eigen marketingteam opbouwen of kiezen we voor een extern marketingbureau? Beide opties hebben voordelen,

...

Ben je ondernemer in of rondom Heerenveen en wil je werken aan je online zichtbaarheid, merkbeleving en klantgroei? Dan is

...

In het huidige digitale landschap is het niet langer voldoende om alleen zichtbaar te zijn – je moet opvallen, overtuigen

...

In het hart van Friesland, waar ondernemerschap en nuchterheid hand in hand gaan, kiezen steeds meer bedrijven in Heerenveen voor

...

In een competitieve arbeidsmarkt is het cruciaal om als werkgever aantrekkelijk te zijn. Employer branding, oftewel het imago van je

...

Hoewel tegenwoordig bijna alles digitaal verstuurd wordt, blijft drukwerk een essentiële component in de marketingmix voor elk bedrijf. Van visitekaartjes

...

Op zoek naar een specialist in zoekmachineoptimalisatie, zoekmachineadverteren en andere online marketingdiensten? Overweeg dan Semwerkt, een marketingbureau met een langdurige

...

Heb je een eigen bedrijf, dan heb je al kosten zat. Je moet over elke euro die je uitgeeft nadenken

...

Als website-eigenaar wil je natuurlijk dat jouw website bovenaan de zoekresultaten verschijnt. Hiervoor is zoekmachineoptimalisatie (SEO) ontzettend belangrijk. Een onderdeel

...

Als je meer potentiële klanten wilt werven voor jouw bedrijf kan je dit voor elkaar krijgen met Google Ads. Je

...

Het ontvangen en ook uitdelen van een fysiek visitekaartje kan in de huidige tijd natuurlijk eigenlijk niet meer. Vooral niet

...

Je wil graag met je bedrijf advertenties gaan plaatsen. Je kan dit online doen, zodat je online marketing een boost

...

Zoekmachine optimalisatie in Nijmegen is het proces van het optimaliseren van je website om hoger in de zoekresultaten te komen.

...

Waarom een interactieve video laten maken? Interactieve video is een videomarketingtool met een aantal interessante voordelen voor marketeers. Je kunt

...

Het maakt niet uit of je een groot B2B bedrijf bent of een beginnende webshop, het schrijven en plaatsen van

...

Een fantastische bedrijfsfilm laten maken voor je MKB bedrijf? In dit artikel delen we de beste formats voor een bedrijfsfilm

...