Als account manager ben je verantwoordelijk voor klanten binnen een onderneming.Je geeft onder andere advies aan klanten hoe een klant kosten kan verminderen of hoe de omzet van een bedrijf kan worden verhoogd. Kortom, in bijna alle sectoren en branches zijn accountants nodig. Doordat het takenpakket van een account er verschillend uit kan zien, is geen dag hetzelfde. Een account manager voert de taken niet alleen uit. Vaak wordt een manager ook ondersteunt door een accountteam. Binnen een accountteam krijgen medewerkers meestal taken toegewezen van een klant. Zo kunnen er binnen een team wel meerdere klanten tegelijk worden geholpen. Doordat een account manager nog best veel verantwoordelijkheden heeft, vind je hieronder een overzicht van zulke verantwoordelijkheden. Een accountant kan op locatie werken maar ook vanuit thuis of als ZZP’er. Zo tref je accountants in Amsterdam, Den Haag, Limburg en Accountant Ermelo. Werving van kennis en nieuwe klantenEen account manager moet op de hoogte zijn van alle producten en diensten van het bedrijf waarvoor de accountant werkt. Als account manager ben je namelijk verantwoordelijk voor de verkoop van deze producten en diensten. Ook ontwikkelingen omtrent deze diensten moet up-to-date zijn. Klanten, ook wel accounts genoemd, zijn daardoor niet alleen op de hoogte van alle onmisbare informatie. Ze kunnen daarbovenop namelijk ook goed onderbouwd advies van een accountant verwachten. Het stabiliseren van een hechte band met een klant is ook een van de verantwoordelijkheden van een account manager. Dit soort klanten worden meestal in drie categorieën verdeeld. Zo heb je de A-klanten. Dit zijn grote internationale bedrijven. Daarnaast heb je ook B-klanten, denk hierbij vooral aan bedrijven met een paar winkels verspreidt in het land. Tot slot, zijn C-klanten wat kleinere klanten of consumenten. Bij het werven van nieuwe klanten, is het belangrijk om eerst onderzoek naar de potentiële klant. Door middel van een accountanalyse waarin onder andere organisatiestructuur en kerncijfers zoals marktaandeel en omzet, bepaalt een manager wat hij of zij voor dit bedrijf kan betekenen. AccountplanOp basis van de accountanalyse wordt er een accountplan opgesteld. In dit accountplan staat de plannen die er nodig zijn om het potentiële bedrijf aan het account register van je bedrijf toe te voegen. Een accountplan bedraagt ook een schatting van de kosten en opbrengsten van de nieuwe account. Ook wordt er in het plan omschreven hoe de communicatie tussen de accountmanager en account moet verlopen. Nieuwe klanten kun je ook werven tijdens presentaties en congressen. Via onderhandelingen moet er een uitkomst komen die voor beide partijen zo gunstig mogelijk is. Kortom, het is als account manager nodig dat je beschikt over zowel uitstekende mondelinge en schriftelijke vaardigheden.
|
Goed artikel? Deel hem dan op:
Gerelateerde berichten:
- Een boekhouder of een accountant? Als ondernemer ben je natuurlijk het liefste bezig met je eigen bedrijf. Maar bij het hebben van een eigen bedrijf moet je ook bezig zijn...
- Waarom is een accountant inschakelen zo voordelig? Als eigenaar van een klein bedrijf, is de kans groot dat je op een gegeven moment hebt nagedacht over het inhuren van een accountant. Je...
- MG van 5 naar 7 jaar garantie Met de introductie van de MG ZS EV in oktober 2019 zorgde het merk direct voor een ontwrichting van de EV-markt. De ZS EV is...
- Hoe begin je met boekhouden in Nederland In Nederland is de boekhouding een integraal onderdeel van het boekhoudsysteem. Deze discipline is een reeks praktijken en methoden die een bedrijf moet volgen om...
- SKODA’s thuisland Tsjechië Moderne auto’s zijn heel slim. Grote en kleine gebreken worden automatisch gesignaleerd en doorgespeeld aan de bestuurder. Zelfs een te lage bandenspanning uit zich in...
- Wat is het effect van relatiegeschenken? Iedereen kent ze wel, de pennen, agenda’s, brievenopeners of koffiemokken die bedrijven uitdelen aan hun klanten, relaties en werknemers. Een klein gadget, maar dan wel...