Zakelijke Vrienden
Image default
Personeelszaken

Wat doet een accountant manager?

Als account manager ben je verantwoordelijk voor klanten binnen een onderneming.Je geeft onder andere advies aan klanten hoe een klant kosten kan verminderen of hoe de omzet van een bedrijf kan worden verhoogd. Kortom, in bijna alle sectoren en branches zijn accountants nodig. Doordat het takenpakket van een account er verschillend uit kan zien, is geen dag hetzelfde. Een account manager voert de taken niet alleen uit. Vaak wordt een manager ook ondersteunt door een accountteam. Binnen een accountteam krijgen medewerkers meestal taken toegewezen van een klant. Zo kunnen er binnen een team wel meerdere klanten tegelijk worden geholpen. Doordat een account manager nog best veel verantwoordelijkheden heeft, vind je hieronder een overzicht van zulke verantwoordelijkheden. Een accountant kan op locatie werken maar ook vanuit thuis of als ZZP’er. Zo tref je accountants in Amsterdam, Den Haag, Limburg en Accountant Ermelo

Werving van kennis en nieuwe klanten

Een account manager moet op de hoogte zijn van alle producten en diensten van het bedrijf waarvoor de accountant werkt. Als account manager ben je namelijk verantwoordelijk voor de verkoop van deze producten en diensten. Ook ontwikkelingen omtrent deze diensten moet up-to-date zijn. Klanten, ook wel accounts genoemd, zijn daardoor niet alleen op de hoogte van alle onmisbare informatie. Ze kunnen daarbovenop namelijk ook goed onderbouwd advies van een accountant verwachten. Het stabiliseren van een hechte band met een klant is ook een van de verantwoordelijkheden van een account manager. Dit soort klanten worden meestal in drie categorieën verdeeld. Zo heb je de A-klanten. Dit zijn grote internationale bedrijven. Daarnaast heb je ook B-klanten, denk hierbij vooral aan bedrijven met een paar winkels verspreidt in het land. Tot slot, zijn C-klanten wat kleinere klanten of consumenten. Bij het werven van nieuwe klanten, is het belangrijk om eerst onderzoek naar de potentiële klant. Door middel van een accountanalyse waarin onder andere organisatiestructuur en kerncijfers zoals marktaandeel en omzet, bepaalt een manager wat hij of zij voor dit bedrijf kan betekenen.

Accountplan

Op basis van de accountanalyse wordt er een accountplan opgesteld. In dit accountplan staat de plannen die er nodig zijn om het potentiële bedrijf aan het account register van je bedrijf toe te voegen. Een accountplan bedraagt ook een schatting van de kosten en opbrengsten van de nieuwe account. Ook wordt er in het plan omschreven hoe de communicatie tussen de accountmanager en account moet verlopen. Nieuwe klanten kun je ook werven tijdens presentaties en congressen. Via onderhandelingen moet er een uitkomst komen die voor beide partijen zo gunstig mogelijk is. Kortom, het is als account manager nodig dat je beschikt over zowel uitstekende mondelinge en schriftelijke vaardigheden.

Gerelateerde artikelen

De beste werkschoenen voor dames en heren