Inhouse marketing vs. extern marketingbureau: wat werkt beter?

Veel ondernemers twijfelen: moeten we een eigen marketingteam opbouwen of kiezen we voor een extern marketingbureau? Beide opties hebben voordelen, maar er zijn wel duidelijk duidelijke verschillen tussen beiden. 

Inhouse versus extern: is goedkoper duurkoop?

Een inhouse marketingteam heeft als voordeel dat het dichtbij staat. Jouw medewerkers kennen het bedrijf door en door en zijn makkelijk bereikbaar. Toch loop je al snel tegen beperkingen aan. Een marketeer in loondienst kan meestal niet alle disciplines beheersen. SEO, SEA, social media, content, design en data-analyse: het zijn stuk voor stuk vakgebieden die continu veranderen. Het is vrijwel onmogelijk om als één persoon of klein team overal expert in te zijn. Hierdoor ontstaat er vaak een eenzijdige aanpak en blijft veel potentie onbenut. Zeker wanneer je jouw huidige merkstrategie wil herzien wegens uitbreiding, of als je nu eindelijk eens jouw SEO- en SEA-strategie naar een hoger plan wil tillen, werkt een frisse blik vaak beter.

Alle disciplines onder één dak

Een extern marketingbureau daarentegen beschikt over een volledig team van specialisten. Je haalt in één keer de kennis van meerdere disciplines binnen. Dat betekent dat je strategie niet alleen breed gedragen wordt, maar ook slimmer wordt uitgevoerd. Een bureau ziet vaak sneller waar de kansen liggen, omdat ze dagelijks werken voor verschillende klanten en branches. Die brede blik maakt dat ze trends en technieken eerder oppikken en dit kan voor jouw bedrijf het verschil maken.

Frisse blik zonder blinde vlek

Als je jarenlang in je eigen bubbel blijft zitten, zie je op een gegeven moment niet meer waar de potentie nog ligt. Dit heeft niets te maken met jouw eigen kennis en kunde, maar simpelweg met het feit dat je een soort blinde vlek ontwikkelt voor verbeterpunten binnen jouw eigen organisatie. Daarnaast kijkt een marketingbureau met een frisse, objectieve blik naar je organisatie. Waar je als ondernemer of inhouse marketeer soms “blind” wordt voor je eigen merk, signaleert een bureau juist de blinde vlekken. Ze durven kritische vragen te stellen en leggen verbeterpunten bloot die jij misschien over het hoofd ziet. Dat levert vaak verrassende inzichten en creatieve oplossingen op.

Flexibiliteit waardoor je snel kunt opschalen

Een ander groot voordeel van een extern bureau is flexibiliteit. Je kunt opschalen wanneer nodig, zonder direct nieuwe mensen te hoeven aannemen. Loopt er een campagne goed, dan kan er snel extra capaciteit worden ingezet. Verschuift de focus naar een ander kanaal, dan staat de juiste specialist klaar. Dat is met een vast inhouse team vaak een stuk lastiger.

Bouw slim aan je toekomst

Kortom: inhouse marketing kan waardevol zijn, maar de kracht van een extern marketingbureau is onmiskenbaar. Je profiteert van een breed team, actuele kennis, frisse inzichten en flexibiliteit. Voor veel bedrijven is dat de ideale manier om marketing écht naar een hoger niveau te tillen.

Wil je weten hoe een extern bureau jouw merk kan laten groeien? Plan dan eens een gesprek in met een extern marketingbureau zoals The Sequel in Dongen en ontdek hoe jouw volgende hoofdstuk eruit ziet.

 

https://thesequel.nl/

Tags:

Gerelateerde artikelen die u mogelijk interesseren

In de wereld van online marketing is lokaal adverteren steeds belangrijker geworden. Bedrijven willen immers hun doelgroep effectief bereiken zonder

...

In de hedendaagse digitale wereld waar visuele aantrekkingskracht en effectieve communicatie hand in hand gaan, vormen marketing en webdesign in

...

Ben je ondernemer in of rondom Heerenveen en wil je werken aan je online zichtbaarheid, merkbeleving en klantgroei? Dan is

...

In het huidige digitale landschap is het niet langer voldoende om alleen zichtbaar te zijn – je moet opvallen, overtuigen

...

In het hart van Friesland, waar ondernemerschap en nuchterheid hand in hand gaan, kiezen steeds meer bedrijven in Heerenveen voor

...

In een competitieve arbeidsmarkt is het cruciaal om als werkgever aantrekkelijk te zijn. Employer branding, oftewel het imago van je

...

Hoewel tegenwoordig bijna alles digitaal verstuurd wordt, blijft drukwerk een essentiële component in de marketingmix voor elk bedrijf. Van visitekaartjes

...

Op zoek naar een specialist in zoekmachineoptimalisatie, zoekmachineadverteren en andere online marketingdiensten? Overweeg dan Semwerkt, een marketingbureau met een langdurige

...

Heb je een eigen bedrijf, dan heb je al kosten zat. Je moet over elke euro die je uitgeeft nadenken

...

Als website-eigenaar wil je natuurlijk dat jouw website bovenaan de zoekresultaten verschijnt. Hiervoor is zoekmachineoptimalisatie (SEO) ontzettend belangrijk. Een onderdeel

...

Als je meer potentiële klanten wilt werven voor jouw bedrijf kan je dit voor elkaar krijgen met Google Ads. Je

...

Het ontvangen en ook uitdelen van een fysiek visitekaartje kan in de huidige tijd natuurlijk eigenlijk niet meer. Vooral niet

...

Je wil graag met je bedrijf advertenties gaan plaatsen. Je kan dit online doen, zodat je online marketing een boost

...

Zoekmachine optimalisatie in Nijmegen is het proces van het optimaliseren van je website om hoger in de zoekresultaten te komen.

...

Waarom een interactieve video laten maken? Interactieve video is een videomarketingtool met een aantal interessante voordelen voor marketeers. Je kunt

...

Het maakt niet uit of je een groot B2B bedrijf bent of een beginnende webshop, het schrijven en plaatsen van

...

Een fantastische bedrijfsfilm laten maken voor je MKB bedrijf? In dit artikel delen we de beste formats voor een bedrijfsfilm

...

Iedereen kent ze wel, de pennen, agenda’s, brievenopeners of koffiemokken die bedrijven uitdelen aan hun klanten, relaties en werknemers. Een

...