Als ondernemer of zzp’er bouw je jaar na jaar een flinke administratie op. Dozen vol facturen, bonnetjes, jaarrekeningen en belastingaangiftes, het stapelt zich op. Maar wanneer mag je die oude boekhouding eigenlijk opruimen? In 2025 mag je eindelijk afscheid nemen van een deel van je administratie uit voorgaande jaren. In deze blog leg ik je precies uit wat je mag weggooien en wat je moet bewaren. De algemene bewaartermijn: 7 jaarDe Belastingdienst hanteert een bewaarplicht van 7 jaar voor de meeste administratieve gegevens. Dit betekent dat je de boekhouding uit 2017 in principe in 2025 mag opruimen. Denk aan:
Let op: je moet de administratie wel volledig en correct hebben afgesloten vóórdat je iets weggooit. Uitzonderingen: 10 jaar bewarenVoor bepaalde onderdelen van je administratie geldt een langere bewaartermijn, namelijk 10 jaar. Dit geldt vooral als je onroerend goed (zoals een bedrijfspand) bezit of btw verlegt binnen de EU. In dat geval moet je die onderdelen van de administratie tot 2030 bewaren. Denk bijvoorbeeld aan:
Digitaal of op papier?Het goede nieuws: je mag je administratie ook digitaal bewaren, zolang deze volledig, toegankelijk, controleerbaar en binnen redelijke tijd reproduceerbaar is. Je hoeft dus geen dozen vol papier te bewaren, zolang je alles digitaal goed hebt opgeslagen. Praktisch voorbeeldStel: jouw boekjaar is gelijk aan het kalenderjaar. Dan mag je in 2025 de administratie over 2017 wegdoen, mits deze op 31 december 2017 volledig is afgesloten. Bewaar je administratie over 2018 dan nog een jaartje langer, tot begin 2026. Samengevat: Wat mag je in 2025 weggooien?In 2025 mag je administratie over 2017 weg (7 jaar bewaard) |
