Iedereen kent ze wel, de pennen, agenda’s, brievenopeners of koffiemokken die bedrijven uitdelen aan hun klanten, relaties en werknemers. Een klein gadget, maar dan wel eentje met een boodschap, namelijk de naam en gegevens van de onderneming die ze schenkt, een niet te onderschatten vorm van promotie. Relatiegeschenken worden gegeven om klanten te bedanken, om samenwerkingen met partners te bestendigen en om werknemers een gevoel van waardering te geven. Waar komt het idee van relatiegeschenken vandaan?Hoewel relatiegeschenken nu gelinkt worden aan bedrijven die hun klanten willen bedanken, moeten we voor de oorsprong ervan terug naar de verkiezingscampagne van van George Washington en dat al in 1782 in de vorm van een verkiezingsbutton. Pas in de jaren ’60 van de vorige eeuw maakten relatiegeschenken op grote school hun intrede in Europa en sindsdien zijn ze niet meer weg te denken. Ondernemers maken er een zaak van om het perfecte relatiegeschenk voor hun onderneming te vinden en klanten, zakenrelaties en werknemers kijken telkens uit naar een origineel en handig geschenk. De tijd dat een relatiegeschenk vrijwel zeker een pen was, ligt al lange tijd achter ons en het huidige aanbod speelt steeds in op de trends van het moment. Relatiegeschenken hebben een niet te onderschatten belangDegene die een relatiegeschenk ontvangt, weet dit steeds te waarderen. Toch is die waardering niet het enige, en ook niet het belangrijkste, effect dat relatiegeschenken hebben op de ontvanger ervan. Door het uitdelen van relatiegeschenken voeren ondernemingen op een relatief goedkope manier promotie en zorgen ze er bovendien voor dat hun naam en logo op geregelde tijdstippen onder de aandacht worden gebracht. Telkens de ontvanger gebruik maakt van het geschenk, kan het een nieuwe aankoop of samenwerking opleveren omdat de onderneming terug in het oog springt. Het is een mooie vorm van binding die op een ongedwongen en vrijblijvende manier verloopt. De relatiegeschenken aan werknemers zorgen er dan weer voor dat ook die werknemers door het gebruik ervan promotie voeren en de naamsbekendheid vergroten. Je kan ze als het ware zien als ambassadeurs van de onderneming die de naam onder de aandacht van een breed publiek brengen. Soorten relatiegeschenkenDe mogelijkheden voor relatiegeschenken zijn enorm uitgebreid en perfect aan te passen aan het doel dat beoogd wordt, de onderneming waarvoor ze bedoeld zijn en het budget dat beschikbaar is. Kleinere relatiegeschenken zoals pennen, briefopeners, petten en dergelijke kunnen in grote aantallen aangekocht worden en aan klanten afgegeven worden. Het is geen grote kost, maar het biedt wel veel potentieel. Voor duurzame zakenrelaties kan je bijvoorbeeld kiezen voor een brieventas of een mooie agenda, zij zullen het geschenk zeker waarderen. Welke relatiegeschenk je ook kiest, zorg er steeds voor dat deze duidelijk leesbaar en herkenbaar bedrukt worden, zo wordt de ontvanger geregeld op subtiele manier aan jouw onderneming herinnert. Welke relatiegeschenken zet jij in?Iedere onderneming zou gebruik moeten maken van relatiegeschenken. Ze zijn een bedrijfskost en dus fiscaal voordelig en ze zorgen voor een grotere naamsbekendheid voor jouw onderneming. Zet alvast je marketing team aan het werk om net dat relatiegeschenk te vinden dat perfect is voor jouw onderneming.
|